Jak nevěrec poznával Islám….(5)

18. 04. 2015 11:07:42
Jezdil jsem trochu bezcílně po jižní části pásma Gazy. Bylo to období, kdy trochu přituhovalo a palestinští radikálové často napadali židovské osadníky. Dnes byl ale klid. Tedy špatná doba pro senzacechtivá média. Připadal jsem si trochu jako nezaměstnaný. Projížděl jsem právě kolem velkých skleníků, když mne napadlo, že bych si mohl opět trochu pokecat s jejich majitelem.

Znal jsem ho již delší dobu. Byl to přesně takový typ, kterého nemají západní politici většinou v lásce a novináři v něm spatřují zlo pro zdejší oblast. Prostě byl to jeden z těch, kteří se usadili na „palestinském“ území. Jeho skleníky byly velké a v podstatě neodpovídaly tomuto pojmenování, místo skla byla všude natažena plastová fólie.

Mého známého jsme našel uprostřed zeleně. Byl zcela sám. Za opaskem měl pistoly. Když uslyšel mé kroky automaticky po ní sáhl, ale poznal mne a nechal ji v klidu. Zamával mi na pozdrav a pokračoval v práci. Když jsme k němu došel, tak ještě jednou kývnul na pozdrav, ale nevypadalo to, že by se chtěl nechat rušit.

Divil jsem se, že je sám. Normálně zde vždy pracovalo několik Palestinců. Pohlédl na mne, utřel si pot z čela a dal se do vysvětlování. Ano, vztahy zde se zhoršily, docházelo stále více k přepadům, které nekončily dobře. Jednoho dne proto svolal všechny Palestince a sdělil jim, že příští den již nemusí chodit. Většinou to vzali na vědomí jen s pokrčením ramen a poddali se osudu, pracovali zde tak jako tak jen ze dne na den, podle potřeby.

Jeden z nich však pro něj pracoval již léta, jak se říká, patřil k inventáři. Nebylo tedy divu, že chtěl vědět co to má znamenat. Dostalo se mu tvrdého, ale logického vysvětlení, které jsem si vyposlechl teď i já. Tehdy to prý znělo asi takto:

„Podívej, je více než pravděpodobné, že můžeš dostat návštěvu. Přijdou k tobě tvoji ozbrojení kamarádi a budou po tobě vyžadovat, abys mne zabil. Právě proto, že jsem Žid, nepřítel a ještě ti dávám práci. Nebudeš mít na vybranou. Když to neuděláš, tak tě budou považovat za kolaboranta a odneseš to nejen ty, ale možná i tvá rodina.“

V ten okamžik prý tomu Palestinci vyhrkly do očí slzy a pokoušel se oponovat, že by přeci něco takového nikdy neudělal. Odpověď byla stejně nekompromisní:

„Já, vím, že bys to neudělal. Ale to by byla tragická chyba. Ohrozil bys vlastní rodinu. A proto chci, abys zůstal doma a již nikdy nevkročil na můj pozemek a také se nikdy a nikde ke mně nehlásil. Protože je docela možné, že bych se i já mohl zachoval tak, jak ti radím. Také bych chránil rodinu.“

Můj společník se odmlčel, pokýval hlavou, a pak se opět sklonil, aby pokračoval v práci. Zaslechl jsem ještě jak si spíše pro sebe brumlá: Divný to svět. Opravdu mu nebylo moc do řeči, tak jsem se rychle rozloučil a opustil ho. Byl jsem rád, že se ani nedivil, že jsem nevytáhnul kameru. Proč také. Dobře jsme oba věděli, že je to takové životní poučení, které si jeden nechá pro sebe. Nikdy ho nezapomene, protože mu to může zachránit život. Nic zajímavého pro média, která něco takového nedokáží „politicky“ zařadit.

Ten den jsem v pásmu Gazy nic nenatočil. Jel jsem domů takříkajíc s prázdnou. Ani jsem se moc nedivil, že mi vytanul na mysli spisovatel Eric Maria Remarque. Přesněji řečeno titul jednoho z jeho románů, které poznamenaly již mnohé generace: Na západní frontě klid.

Autor: Michal Kotyk | sobota 18.4.2015 11:07 | karma článku: 27.77 | přečteno: 746x

Další články blogera

Michal Kotyk

Trump, Johnson, Putin…

Opravdu zajímavé postavy současných dějin. Pokud by se jednalo o minulost, tak by to byl námět pro velkofilmy ala Hollywood. Smutné je, že se tito „hrdinové“ zásadním způsobem míchají do našeho života, ba dokonce ho i ohrožují.

8.7.2022 v 11:47 | Karma článku: 10.52 | Přečteno: 426 | Diskuse

Michal Kotyk

Vždyť milovat diktátory je tak snadné!

A hlavně pohodlné, posiluje duši a dává pocit podílet se na moci, která jednoho povyšuje nad druhé. Je to přímo lákavé, a tak není divu, že se v každé společnosti najde mnoho těch, kteří jsou ochotni „hajlovat“.

14.4.2022 v 10:28 | Karma článku: 15.07 | Přečteno: 413 | Diskuse

Michal Kotyk

Diskuse nebo pindání egomanů?

Upřímně přiznám, že „pracovní úsilí“ poslanecké sněmovny v posledních hodinách nesleduji. Nemám rád žvanění. Celý život jsem byl placen za skutečně vykonanou práci, „veledůležitým“ poradám jsem se vyhýbal.

13.1.2022 v 10:39 | Karma článku: 13.57 | Přečteno: 503 | Diskuse

Michal Kotyk

Nová vláda, nové srandičky!

Už nevím, zda mám plakat, zda se rozčilovat, zda si pořídit dle rady pana prezidenta kalašnikov, či se možná oběsit, anebo se dívat na vše jako na podivnou divadelní hru psanou sice amatéry, ale věrně popisující absurditu dneška.

10.1.2022 v 8:43 | Karma článku: 43.98 | Přečteno: 5626 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Tomáš Vodvářka

Velký pátek jako příležitost

Už několik let je v "portfoliu" státních svátků i Velký pátek, který by mohl být vhodnou příležitostí k uvědomění si tzv. evropských hodnot, s nimiž se poslední léta mediálně žongluje.

28.3.2024 v 9:34 | Karma článku: 7.73 | Přečteno: 79 | Diskuse

Filip Vracovský

Jak to vypadá Mordor ( Rusko ) už nám klepe na dveře ?

Krátká předsváteční úvaha ... Taky vás některé uklidňující zprávy spíš rozruší ? Račte vstoupit .....

28.3.2024 v 9:00 | Karma článku: 8.44 | Přečteno: 220 |

Michael Laitman

Odhalení tajemství Knihy života

Jeden mudrc kdysi řekl: „Člověk musí získat jak vědomosti, tak moudrost.“ Na otázku, jaký je mezi nimi rozdíl, odpověděl: „Vědomosti se získávají čtením knih, moudrost se získává čtením knihy, kterou jsi ty sám.“

28.3.2024 v 4:14 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 28 | Diskuse

Tadeáš Firla

KSČM a Jan Ámos Komenský

Myslím, že politické, nebo náboženské symboly mají veliký význam a pro některé lidí hodně znamenají. Dnes jsem si všiml dvou. Vedle sebe ve skříňce - logo KSČM a portrét Jana Ámose Komenského. Je to změna mysli, nebo pouhá fraška?

28.3.2024 v 1:25 | Karma článku: 8.97 | Přečteno: 134 | Diskuse

Václav Kunft

Krásná česká královna Viola Těšínská.

O Viole Těšínské je zoufale málo písemných zmínek. Není divu, nebyla příliš významná a manželkou panovníka byla pouze rok. O to víc může pracovat fantazie.

27.3.2024 v 15:05 | Karma článku: 14.75 | Přečteno: 345 | Diskuse
VIP
Počet článků 607 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1543

Trochu jsem se toulal po světě - celých 32 let. Napsal jsem o tom i knihu s podtitulkem "aneb co se do zpráv nikdy nedostalo". K nalezení zde.Teď jsem se vrátil "domů" a mnohdy se velice divím, co to tu nacházím. Nemohu jinak, než se k tomu vyjádřit. Kdyby se o mně někdo chtěl dovědět poněkud více může tak učinit na www.mujcernobilysvet.cz nebo na www.mk-answer.com. Mimo jiné jsem také aktivní jako pedagog a snažím se mladým adeptům mediální tvorby předat něco ze svých zkušeností a názorů s nadějí, že by mohlo dojít v tomto oboru k lepšímu pochopení nároků veřejnosti na poznání duševního bohatství lidstva.

 

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...